"3.0" (duże serce)

Pawel-Wocial-Kamila-Tuszynska-3.0-rzezba-wielkoformatowa

"3.0" (duże serce)

Paweł Wocial & Kamila Tuszyńska

Rzeźba wielkoformatowa z zabawek „3.0” (Duże serce) miała swoją premierę podczas Nord Art 2018 w Niemczech. Na tej samej wystawie prezentowano również moją inną wielkoformatową rzeźbę „Spirit of Ecstasy” oraz „Where Fake was Born (the New Venus of Willendorf)”, stworzoną razem z Kamilą Tuszyńską.

Na podstawie wielkoformatowej rzeźby „3.0” powstała  mniejsza wersja – „3.0 Summer”, która swoją premierę miała podczas Salons d’art contemporain art3f Cannes we Francji w 2018 roku. Współautorką tej rzeźby jest również Kamila Tuszyńska.

Pojęcie Web 3.0 zakłada gromadzenie, dopasowywanie i udostępnianie danych w formie, ustrukturyzowanej zależnie od kontekstu.

Zabawki w rzeźbie są metaforą danych gromadzonych w dzieciństwie: wzorców i modeli zachowań, które, odpowiednio przetworzone, konstytuują dorosłą tożsamość. Mięsień sercowy, stworzony z tych zabawek, nieustannie pompując przetwarza wzorce, a następnie, poprzez aorty, rozprowadza po całym organizmie.

Chrom jest nie tylko alegorią chłodu emocjonalnego, lecz przede wszystkim jawi się jako substancja stanowiąca o instynktownych codziennych zachowaniach, będących często poza percepcją jednostki.

Tradycyjna relacja jednostka – technologia w rzeźbie „3.0” zostaje zdekonstruowana: to nie jednostka kontroluje technologię, ale technologia kontroluje jednostkę. Na postrzeganie rzeczywistości wpływa chrom, generowany przez nieuświadomione wzorce. Tym samym koło się zamyka, bowiem skoro świadomość jest zarażona technologią, trudno ją wyabstrahować i podać autoanalizie.

Wielkoformatowa rzeźba z zabawek 3.0 stanowi hybrydę równie organiczną, co technologiczną – od jednostki zależy, czy dopuści do swojej świadomości istnienie produktu wzorców z dzieciństwa, a w konsekwencji zadecyduje o stopniu ingerencji technologii w organizm.

Wystawy:

Nord Art, Kunstwerk Carlshütte, Büdelsdorf, Niemcy, 2018