"Look at Me (New Capitoline Wolf)"

"Look at Me (New Capitoline Wolf)"

Paweł Wocial (rzeźba) &
Kamila Tuszyńska (projekt narodowego kostiumu Chin)

Alternatywna rzeźba „Look at Me (New Capitoline Wolf)” nawiązuje do Wilczycy Kapitolińskiej.

Określenie „New” w nazwie rzeźby podkreśla, że obecne kanony piękna, dyktowane przez zachodnie media i kulturę popularną są z jednej strony opresyjne, a z drugiej odnoszą się do nowej jakości, uzyskanej na drodze kompilacji światowych cywilizacji. Nowa wilczyca, pokonana przez kulturę zachodnią, straciła naturalne instynkty. Nosi makijaż, biżuterię, schudła i odessała tłuszcz. Jest wykonana zgodnie z nowoczesnym kanonem piękna, generowanym przez kulturę masową.

Założeniem alternatywnej rzeźby „Look at Me (New Capitoline Wolf)” jest ciągła metamorfoza, korespondująca ze zmianami zachodzącymi we współczesnym świecie. Chociaż rzeźba nawiązuje swoją formą do Wilczycy Kapitolińskiej, podejmuje temat obecnego kanonu piękna, generowanego przez kulturę masową. Jej ponad dwumetrowe ciało, mimo że sugeruje matczyną dostępność, okazuje się nie mieć pokarmu.

Wilczyca, jako ikona mody wszędzie, gdzie jest wystawiana, prezentuje najnowszy trend w stroju i makijażu. Na każdym wydarzeniu kulturalnym prezentuje, specjalnie na nie zaprojektowaną, kreację: biżuterię, akcesoria, a nawet ubranie.

Od czasu premiery w Londynie w 2011 roku, alternatywna rzeźba „Look at Me (New Capitoline Wolf)” była eksponowana podczas wielu wydarzeń. Rzeźba zainspirowała także do stworzenia kolekcji modowej. Była nie tylko jej głównym motywem – podobizna Nowej Wilczycy Kapitolińskiej znalazła się na ubraniach – ale stanowiła również centralny element samego pokazu. Ustawiona na platformie górowała nad wychodzącymi na wybieg modelkami. 

Najnowsza odsłona mojej alternatywnej rzeźby „Look at Me (New Capitoline Wolf) 2016″ jest wersji z narodowym kostiumem Chin. Został on zaprojektowanym przez Kamilę Tuszyńską na wystawę Nord Art w Niemczech w 2016 r w związku z obchodzonym w 2017 roku 45-leciem nawiązania stosunków dyplomatycznych między Niemcami a Chinami.

Unikalna dla Zachodu Wilczyca Kapitolińska, starożytny symbol Rzymu, związany z jej mitem założycielskim, łączy się z delikatnie zdobionym, kolorowym chińskim strojem, stając się kompilacją wschodniej i zachodniej cywilizacji. Jest alegorią Nowego Jedwabnego Szlaku, czyli drogi kulturalnych i estetycznych interakcji pomiędzy Chinami a resztą świata, których rezultatem była nowa jakość w modzie, sztuce, designie i innych polach ludzkiej aktywności.

 

W tym samym roku, co „Look at Me (New Capitoline Wolf)” powstała limitowana edycja „Pony-Wof”. Są to równie hiperrealistycznych rzeźby, ale  nawiązując już nie tyle co do Wilczycy Kapitolińskiej, lecz ogólnie do wilków. Pony-Wolf to antropomorficzna hybryda wilka i kucyka Pony.

Wystawy:

NordArt 2017, Kunstwerk Carlshütte, Büdelsdorf, Niemcy, 2017

Watou Art Festival, Belgia, 2013

CK ZAMEK, Poznań, Polska, 2012

Paris Fashion Week, Paryż, Francja, 2011

Soho Factory, Warszawa, Polska, 2011

Galeria Karowa, Warszawa, Polska, 2011

Unit 24 Gallery, Londyn, Wielka Brytania, 2011