"Where Fake was Born. The New Venus of Willendorf" (Mini Venus)

Pawel-Wocial-Kamila-Tuszynska-Mini-Venus-pop-culture-sculpture

"Where Fake was Born. The New Venus of Willendorf" (Mini Venus)

Paweł Wocial & Kamila Tuszyńska

Mini Venus to edycja limitowana małych rzeźb, których pierwowzorem jest nasza duża rzeźba „Where Fake was Born (the New Venus of Willendorf)” prezentowana po raz pierwszy na Nord Art 2018 w Niemczech.

„Where Fake was Born (the New Venus of Willendorf)” przedstawia nowoczesną wersję bogini Wenus z Willendorfu. „Nowa” Wenus z Willendorfu jest w takich samych proporcjach jak „stara” Wenus, ale w powiększonej skali – jej wysokość to 3,85 m.

Rzeźby wchodzące w skład limitowanej edycji są z kolei wielokrotnie zmniejszoną wersją „Where Fake was Born (the New Venus of Willendorf)”.

Stoją w nieoryginalnych „Crocsach”, jednych z najczęściej podrabianych butów na świecie. W Mini Venus łączy się sztuka  pradawna i jeden z odłamów współczesnej kultury, czyli paleolityczna rzeźba i popkultura.

Główną rolą „Where Fake was Born (the New Venus of Willendorf)”, czyli Nowej Wenus z Willendorfu, jest  filtrowanie, eliminowania toksyn, odrzucanie i zbędnych elementów. W obecnych czasach jest tak wiele produktów, trendów, zachowań, faktów, fake-newsów, że trudno jest odróżnić to, co oryginalne od tego, co fałszywe, nieautentyczne.

Nowa Wenus z Willendorfu, podobnie jak oryginalna Wenus z Willendorfu, jest nie tylko alegoria płodności i obfitości, w tym  możliwych wyborów między nieskończenie wieloma kopiami a oryginałem, ale także symbolizuje filtrowanie, selekcję tego, co jest fałszywe, a co nie.  Fałszywe nie oznacza gorszej jakości ani nieautentyczności, ale kluczowa jest decyzja. 

Trudno zdecydować, czy Wenus z Willendorfu jest jedyną prawdziwą Wenus, a wówczas “Nowa” Wenus z Willendorfu jest fałszywa jako współczesna imitacja tej „Starej” Wenus, czy też ta Nowa Wenus z Willendorfu jest równie autentyczna, ponieważ w obecnym świecie nawet Wenus wymaga filtrowania